Rolletjes van gegrilde courgette, zuivelvrije pesto en eendenborstfilet

[easy-image-collage id=2628]

Dit aperitiefhapje is altijd een goed idee. In de zomer of winter. Alleen lijkt eendenborstfilet zoiets typisch voor de feestdagen te zijn, maar je kan het eigenlijk heel het jaar door in de gevogelte-afdeling vinden. Laat zeker het vetrandje zitten, want ook hierin zitten gezonde vetten en vetoplosbare vitaminen.

In de zomer kan je de courgetten op de BBQ grillen. In de winter in een grillpan, oven of gewone pan. Met of zonder vetstof. 

Zuivelvrije pesto? Yep, in deze pesto zit geen parmezaan en toch is hij superlekker!

Ook de pijnboompitten vervangen we door pistachen. In pijnboompitten zitten ongeveer 20 g/100 g omega 6 vetzuren en bijna geen omega 3 vetzuren. En in pistachen is het het omgekeerde. Daarin zitten bijna geen omega 6-en en wel ongeveer 13 g/100 g omega 3 vetzuren. We hebben zowel omega 6 als omega 3 vetzuren nodig, maar krijgen over het algemeen veel te veel omega 6-en binnen doordat dit in heel veel kant-en-klare producten zit. De vetten met de meeste omega 6-en zijn zonnebloem-, mais-, soja- en koolzaadolie en deze krijgen we in verhouding tot de omega-3’s 5 tot zelfs 10 keer teveel binnen. Aangezien onze hormonen hiervan gemaakt worden en door een teveel aan omega 6 vetzuren, uit balans geraken, kunnen er gezondheidsklachten ontstaan.

Omega 3 vetzuren zitten ook in groene bladgroenten, dus deze pesto is een heerlijke omega 3 bom! Een aperitiefhapje waarin je je dus helemaal kan laten gaan.

 

 

Recept Afdrukken
Rolletjes van gegrilde courgette, zuivelvrije pesto en eendenborstfilet
Maaltijd Aperitief
Prep Tijd 15 min
Kook Tijd 30 min
Porties
stuks
Ingrediënten
Courgetten
Zuivelvrije pesto
Maaltijd Aperitief
Prep Tijd 15 min
Kook Tijd 30 min
Porties
stuks
Ingrediënten
Courgetten
Zuivelvrije pesto
Instructies
  1. Was de courgetten, laat de schil zitten en snij ze (eventueel met behulp van een mandoline) in dunne plakken.
  2. Gril de courgettenplakken op de BBQ, in een grilpan, in de oven of in een gewone pan met of zonder vetstof. Dit kan met een beetje olijf- of kokoolie, tot de courgetten zacht zijn.
  3. Maak de pesto. Voeg alle ingrediënten van de pesto samen in een blender of mixbeker (voor staafmixer) en mix tot een smeuïge massa. Indien het te droog is voeg je nog wat olijfolie toe.
  4. Open de verpakking van de eendenborstfilets zodat deze op kamertemperatuur komen.
  5. Snij de courgetteplakken in de helft en besmeer met pesto. Leg hierop 2 plakjes eendenborstfilet. Rol het geheel op en steek er een cocktailprikker door.
Notities

Ook lekker met wilde gerookt zalm ipv eendenborstfilet en rauwe komkommer ipv gegrilde courgette.

Deel dit Recept

Frittata met groene groenten


 

De frittata is de Italiaanse versie van de Spaanse tortilla of de Belgische boerenomelet of de Franse quiche, maar dan zonder deeg. Heel veel verschillende namen voor een eierkoek gevuld met groenten, eventueel aangevuld met vis of vlees. 

Dit is een heel handig receptje om je koelkast op te ruimen. Groentjes waar je geen weg mee weet kunnen meestal perfect in een frittata. Overgebleven champignons, enkele verdwaalde lente-uitjes of restjes gekookte broccoli. Feta of parmaham kunnen wat extra smaak aan de frittata geven. Je kan er ook je verse kruiden in kwijt, zoals peterselie, munt en basilicum. Het kan in de pan of in de oven gemaakt. 

Sinds ik heb ontdekt hoe snel en simpel het is om een volledige bakplaat te maken gebruik ik enkel nog deze methode. Zo heb je in 1 klap ook al je ontbijt of lunch voor de dag erna gemaakt. In onderstaand receptje gaan we een frittata met groene groenten maken. Hiervan eten we veel te weinig, net omdat de meeste mensen niet zo gek zijn van groene groenten zoals spinazie, boerenkool of paksoi. Daarom is het heel handig om ze te verstoppen in een gerechtje waarin je ze niet echt proeft. Zo krijg je toch alle extra vitaminen en mineralen binnen ;-).

Dit gerecht kan perfect als avondeten gegeten worden, maar ook als ontbijt, lunch of als aperitiefhapje. 

Recept Afdrukken
Frittata met groene groenten
Prep Tijd 15 min
Kook Tijd 15 min
Porties
bakplaat
Ingrediënten
Prep Tijd 15 min
Kook Tijd 15 min
Porties
bakplaat
Ingrediënten
Instructies
  1. Kook de broccoli in roosjes. Hak de lente-uitjes en verse kruiden fijn. Verwarm de oven op 200 ℃. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Verkruimel de feta over de ovenschotel en verdeel er verder de broccoli, spinazie, boerenkool, lente-uitjes en verse kruiden over.
  2. Kluts de eieren met de kokosmelk, peper, zout en nootmuskaat en verdeel het eiermengsel over de groenten. Laat 15 min. bakken in een oven van 200 ℃. Snij in vierkantjes en serveer warm.
Deel dit Recept