Warme appeltaart

[easy-image-collage id=2657]

Warme appeltaart is zo’n ongelofelijke klassieker die in alle omstandigheden lekker is. Zeker tijdens de koude wintermaanden. En deze glutenvrije versie is om duimen en vingers bij af te likken.

Bij warme appeltaart hoort gewoon een bolletje ijs. Het ijs van Abbot Kinney’s past in een paleolevensstijl. Het is gemaakt van kokosmelk, maar wel met agavesiroop. Dit ijs kan je bij Bioplanet en de meeste natuurwinkels vinden.

Diabetespatiënten en mensen met een keto of koolhydraatarme levensstijl kiezen beter voor ijs van Oppo. Dit is gemaakt van koeienmelk, maar is gezoet met erythritol en stevia. Te koop bij AH en Delhaize.

Recept Afdrukken
Warme appeltaart
Maaltijd Dessert
Prep Tijd 10 min.
Kook Tijd 45 min.
Porties
pers.
Ingrediënten
Vulling
Maaltijd Dessert
Prep Tijd 10 min.
Kook Tijd 45 min.
Porties
pers.
Ingrediënten
Vulling
Instructies
  1. Bekleed de bodem van een taart- of springvorm (doorsnede ca. 23 cm) met bakpapier en verwarm de oven voor tot 180 graden Celsius.
  2. Meng de ingrediënten voor de bodem in een kom en kneed tot een soepel deeg. Verdeel het deeg over de taartbodem en druk het stevig aan, vorm ook opstaande randjes van ca. 2 à 3 cm hoog. Prik een aantal gaatjes in de taartbodem met een vork, om te voorkomen dat deze omhoog komt en bak de bodem vervolgens 10 min. in de oven.
  3. Schil de appels en snij in kleine blokjes. Verdeel deze over de taartbodem.
  4. Klop de kokosmelk, eieren, kokosbloesemsuiker en kaneel op met een garde en schenk dit over de appelstukjes.
  5. Meng de ingrediënten voor de topping tot een kruimelig deeg en verdeel deze over de taart.
  6. Bak de taart in 35-40 minuten goudbruin en gaar. Wordt de taart te donker? Dek deze dan af met aluminiumfolie.
  7. Laat de taart een beetje afkoelen voor je deze serveert. Of maak de taart op voorhand en warm ze even op voor je ze serveert.
Notities

Te bewaren in de koelkast.

Deel dit Recept

Frittata met groene groenten


 

De frittata is de Italiaanse versie van de Spaanse tortilla of de Belgische boerenomelet of de Franse quiche, maar dan zonder deeg. Heel veel verschillende namen voor een eierkoek gevuld met groenten, eventueel aangevuld met vis of vlees. 

Dit is een heel handig receptje om je koelkast op te ruimen. Groentjes waar je geen weg mee weet kunnen meestal perfect in een frittata. Overgebleven champignons, enkele verdwaalde lente-uitjes of restjes gekookte broccoli. Feta of parmaham kunnen wat extra smaak aan de frittata geven. Je kan er ook je verse kruiden in kwijt, zoals peterselie, munt en basilicum. Het kan in de pan of in de oven gemaakt. 

Sinds ik heb ontdekt hoe snel en simpel het is om een volledige bakplaat te maken gebruik ik enkel nog deze methode. Zo heb je in 1 klap ook al je ontbijt of lunch voor de dag erna gemaakt. In onderstaand receptje gaan we een frittata met groene groenten maken. Hiervan eten we veel te weinig, net omdat de meeste mensen niet zo gek zijn van groene groenten zoals spinazie, boerenkool of paksoi. Daarom is het heel handig om ze te verstoppen in een gerechtje waarin je ze niet echt proeft. Zo krijg je toch alle extra vitaminen en mineralen binnen ;-).

Dit gerecht kan perfect als avondeten gegeten worden, maar ook als ontbijt, lunch of als aperitiefhapje. 

Recept Afdrukken
Frittata met groene groenten
Prep Tijd 15 min
Kook Tijd 15 min
Porties
bakplaat
Ingrediënten
Prep Tijd 15 min
Kook Tijd 15 min
Porties
bakplaat
Ingrediënten
Instructies
  1. Kook de broccoli in roosjes. Hak de lente-uitjes en verse kruiden fijn. Verwarm de oven op 200 ℃. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Verkruimel de feta over de ovenschotel en verdeel er verder de broccoli, spinazie, boerenkool, lente-uitjes en verse kruiden over.
  2. Kluts de eieren met de kokosmelk, peper, zout en nootmuskaat en verdeel het eiermengsel over de groenten. Laat 15 min. bakken in een oven van 200 ℃. Snij in vierkantjes en serveer warm.
Deel dit Recept