Wat voor lekkers brengt de sint als je liever geen granen en suiker eet?

 

97c63094144ad025fc08eb8a91ea40c7_1350826722
download44
niknakjes
62666
blokletter
choco_munten
clementines
pinda-allergie-kan-genezen-pindas
istock_000019474953small

Wie is er niet opgegroeid met chocolade sinterklaasjes, letters en munten, marsepein, letterkoekjes, niknakjes (dit zijn de koekjes met een suikerlaagje erop), speculaas, pinda’s, mandarijntjes en af en toe een Nederlandse pepernoot? Eigenlijk is er niks van bovenstaand snoepgoed echt gezond.

Wat kan er nu in hemelsnaam mis zijn met mandarijntjes en pinda’s, denk je nu misschien?
Niet-biologische mandarijntjes bevatten schandalig veel pesticiden. Deze zitten op de schil, maar dringen ook binnen in het vruchtvlees. Alleen al door het schillen van zo’n mandarijntje krijg je de stoffen binnen via je handen. Koop mandarijntjes (en dat geld eigenlijk voor alle citrusvruchten) ALTIJD biologisch.

Pinda’s kan je om verschillende redenen beter mijden. Het zijn geen noten, maar peulvruchten en bevatten een hele hoop stofjes waar je lichaam niet gelukkig van wordt. Ze bevatten (net zoals granen) fytozuren, die aan vitaminen en mineralen binden, waardoor deze niet meer worden opgenomen in de darm. Ze bevatten ook aflatoxines. Dit zijn gifstoffen geproduceerd door een schimmel uit de Aspergillusfamilie. Pinda’s zijn hier blijkbaar extra vatbaar voor en kunnen dus hoge dosissen aflatoxines bevatten. Onderzoek heeft aangetoond dat het veelvuldig eten van pinda’s en pindakaas uiteindelijk kan leiden tot leverkanker en een verstoorde groei bij kinderen. Daarnaast bevatten pinda’s ook nog eens veel schadelijke omega 6 vetzuren, waarvan we er tegenwoordig al veel te veel binnenkrijgen. Vind je het gezellig om ‘s avonds met de hele familie pinda’s te kraken? Kies dan liever voor deze ‘kraakbare’ alternatieven: walnoten, pistachen of hazelnoten. 

asset-681970
img_20161004_103309408
img_20161109_103832231
asset-1051103

Chocolade is toch gezond? En wat is er mis met speculaas?
De meeste sinterklaasproducten bevatten te veel geraffineerde goedkope ingrediĆ«nten. Ja, chocolade is gezond, maar zowat alle sinterklaas chocoladeproducten, zelfs de zwarte chocolade, bestaan meestal niet eens voor de helft uit cacaobestanddelen. Dat wil zeggen dat er dus voor meer dan de helft suiker in zit. Geraffineerde suiker. Betere alternatieven zijn chocoladeproducten gemaakt van rauwe cacao en kokosbloesemsuiker, zoals de sinterklaasjes van Wiloco. Te koop bij Bioplanet, Colruyt en de meeste biowinkels.

Koekjes, speculaas en pepernoten bevatten tonnen suiker en gluten. Gluten is een eiwit dat in granen zit en de darmwand kan beschadigen, met een hele hoop gezondheidsproblemen als gevolg. Ga dan liever voor glutenvrije speculaas of pepernoten van Liberaire of Generous, te koop bij Bioplanet. Hierin zit wel nog redelijk veel biologische rietsuiker, maar de tarwe werd wel vervangen door mais, rijst of boekweit. Of ga natuurlijk zelf aan de slag en maak je eigen glutenvrije speculaas en pepernoten op basis van kastanje- of amandelbloem, gezoet met kokosbloesemsuiker.

Marsepein bestaat oorspronkelijk uit amandelen en suiker. Als je geluk hebt bestaat het voor 2 delen uit amandelen en voor 3 delen uit suiker. Maar in het slechtste geval kan er ook witte bonenmeel met amandelsmaakstof gebruikt worden en extra veel suiker. Een gezonder alternatief zijn repen op basis van gedroogd fruit (dadels, rozijnen, vijgen), zoals van Nakd. Te koop bij Holland and Barrett en Albert Heijn. 

Welk alternatief sinterklaassnoepgoed zal er op 6 december in de schoentjes van jou kinderen zitten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *