Geplaatst op Geef een reactie

An avocado a day, keeps the doctor away


De avocado, we kennen hem allemaal, hebben hem allemaal al eens gegeten, maar weten we wel hoe gezond avocado’s eigenlijk zijn?
 
Officieel is de avocado een vrucht, afkomstig uit Centraal-Amerika en familie van de bes. Het is de enige vrucht die bijna geen suikers bevat, maar boordevol gezonde onverzadigde vetten zit. 100 g avocado bevat 160 kcal, 2 g proteïnen, 15 g vetten en 9 g koolhydraten, waarvan 7 g vezels. Verder zijn ze een goede bron van vitamine B5, B6, C, E, K, foliumzuur en kalium. Het bevat zelfs 2 keer zoveel kalium als bananen.
 

77% van de calorieën uit een avocado komen uit vetten, wat de avocado een van de vetste vruchten ter wereld maakt. En het bevat niet zomaar eender welk vet, maar voornamelijk het mono-onverzadigd oliezuur of oleïne. Dit vetzuur is bijvoorbeeld ook het hoofdbestanddeel van olijfolie. Oliezuur zou een gunstig effect hebben op ontstekingen, hart- en vaatziekten, hoge cholesterol en kanker. 
 
Het eten van avocado’s kan je zelfs helpen om gewicht te verliezen. Toch nog even vermelden dat je niet dik wordt van vet, maar wel van koolhydraten (= suiker). Het vet in de avocado zorgt ervoor dat je zo verzadigd bent, dat je makkelijk de voormiddag doorkomt zonder snack. Hierdoor heb je dus minder behoefte aan tussendoortjes en snelle koolhydraten. En dit zal je helpen om efficiënter vet te verbranden. 
 
Voor een optimale gezondheid kan je best iedere dag een avocado eten. Het is de beste bron van gezonde vetten die er tegenwoordig te vinden is en zit boordevol vitaminen en mineralen. Avocado’s staan ook nog eens op de ‘clean fifteen‘ lijst. Dit wil zeggen dat ze geen of bijna geen pesticiden bevatten en dus veilig zijn om iedere dag te eten. Je hoeft ze dus ook niet bio te kopen.
 

Vroeger vond ik de avocado een saaie vrucht, zonder veel smaak die enkel geschikt was voor guacamole. Maar ze zijn eigenlijk ongelofelijk veelzijdig en ik heb ze nu echt leren appreciëren. Je kan ze bij het ontbijt toevoegen aan een omelet of smoothie. Bij de lunch of avondmaal gebruiken in salades, als guacamole of als vervanger van mayonaise. Als tussendoortje met een beetje zout en citroensap. En je kan er zelfs chocomousse van maken (hier vind je het recept). Mijn dochter van 2 vindt gebakken avocado trouwens een superontbijtje!

Ben je lactose-intolerant of veganist? Dan is de avocado zelfs een uitstekend alternatief voor boter. Zo kan je meer avocado aan je dieet toevoegen zonder het echt te proeven.
 
Lees hier hoe je een rijpe avocado kiest.
 
Hoe eet jij jouw avocado het liefst?
 
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *