9 tips om je immuunsysteem een boost te geven en deze herfst en winter minder ziek te zijn

458081892
Flu or Cold. Sneezing Woman Sick Blowing Nose

De  herfst is officieel begonnen, maar we worden gelukkig nog verwend met een zalig warme en zonnige nazomer. Het weer kan snel omslaan en hier en daar wordt al een zakdoek bovengehaald. Hoog tijd dus om ons te wapenen tegen snotneuzen en de winterse griep. Hier volgen 9 tips om je immuunsysteem een boost te geven, zodat je dit jaar minder of zelfs niet ziek wordt.

1. Vermijd voedingsmiddelen die jouw immuunsysteem verzwakken
We hebben het dan over suikers, granen, plantaardige oliën en industrieel bewerkt voedsel. Wist je dat na het drinken van een blikje cola jouw immuunsysteem 5 uur uitgeschakeld wordt? Eet in de plaats producten die jouw lichaam voeden en jouw immuunsysteem ondersteunen, zoals verse groenten en gezonde vetten.

2. Lach, ontspan en doe fijne dingen met vrienden of familie
Door vaak te lachen en ontspannen, fijne dingen te doen, verlaag je je stresshormoonniveau’s. Ook sociaal contact, het ‘onder de mensen komen’ draagt bij tot een beter werkend immuunsysteem.
 
3. Ga buiten in de zon
De herfst en winter hebben genoeg zonnige en droge dagen om buiten te komen. Trek eropuit, haal een frisse neus en doe vitamine D op. Een vitamine D tekort ligt aan de basis van een hele hoop gezondheidsklachten. 
 
4. Hydrateer
Drink iedere dag genoeg water. Start de dag met een halve liter water (2 grote glazen) om jouw lichaam te rehydrateren. Vocht is nodig om voedingsstoffen en antistoffen aan te voeren en om toxines af te voeren.

5. Vast
Neem de tijd om af en toe eens te vasten. Vasten wordt al eeuwen lang gebruikt als een manier om het lichaam te resetten. Een studie op muizen heeft aangetoond dat muizen tijdens een periode van vasten in staat waren om beschadigde cellen te herstellen.

6. Drink bouillon op basis van runds- of kippenbeenderen
Geen tomatensoep met balletjes maar wel soep die barstensvol ingrediënten zit die je lichaam helpen om snel te herstellen of om je lichaam te wapenen tegen griep.

7. Gefermenteerde voeding en probiotica
80% van ons immuunsysteem bevindt zich in de buurt van ons darmstelsel. Als jouw darmflora niet in evenwicht is of jouw darmwand is beschadigd, dan ben je veel vatbaarder voor virale en bacteriële infecties. Versterk jouw darmflora met probiotica en gefermenteerde producten, zoals: kefir, kombucha, zuurkool en salami. Hoe meer goede darmbacteriën je hebt, hoe minder plaats voor ziekteverwekkers!

8. Seks
Seks kan je immuunsysteem boosten. Speeksel bevat namelijk immunoglobuline A (IgA), één van de afweermechanismen tegen virussen. Hoe meer IgA in je speeksel, hoe kleiner de kans dat je griep krijgt. Maar ook hier, overdaad schaadt. Personen die 1-2 per week seks hebben, hebben de hoogste IgA niveaus. Personen die meer of minder sex hebben, hebben tot 30% minder IgA.

9. Slaap en rust
Slaap is de beste manier om te herstellen en om je immuunsysteem te optimaliseren. Zelfs als je maar een paar nachten slechter of minder slaapt kunnen de ontstekingen in je lichaam toenemen en de beschermende kracht van je immuunsysteem afnemen. Het is dus zeker een goed idee om vroeger naar bed te gaan, langer te slapen en vaker te rusten in de winter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *