Mixed greens: de basis van een goede maaltijdsalade

winter-chicken-salad-675x453
apple-cranberry-walnut-salad-1
DSC_3424

 Een conversatie die ik vaak heb:

Ander: ‘Als je geen brood eet, wat eet je dan ‘s middags?’
Ik: ‘Eitjes, soep, restjes van de avond ervoor of salades.’ 
Ander: ‘Ja maar, salades worden ook maar saai na een tijdje.’
Ik: ‘Iedere middag brood met kaas, confituur of hesp is toch ook niet de grote afwisseling he?’.

Hierbij enkele basisprincipes waarmee je je salades sexy, gezond, simpel, afwisselend, ongelofelijk lekker en allesbehalve saai kan maken!
De salade wordt opgebouwd uit een aantal verschillende categorieën van ingrediënten die je continue kan laten variëren. 
 

  1. Groene blaadjes: als basis een combinatie van groene bladgroenten, afhankelijk van het aanbod of seizoen: alle mogelijke soorten sla, andijvie, spinazie, rucola, postelein, witloof, lamsoor, waterkers, tuinkers, … . 
  2. Andere groenten: voor wat extra crunch: kerstomaatjes, komkommer, avocado, ajuin, lente-ui, scheuten, bieten, paprika, radijs, olijven, kappertjes, … .
  3. Verse kruiden: basilicum, oregano, munt, dille, peterselie, koriander, … .
  4. Noten en/of zaden: amandelen, walnoten, cashews, zonnebloempitten, pompoenpitten, hennepzaad,… .
  5. Fruit: dit kan je ook weer laten afhangen van het seizoen: appel, peer, ananas, mango, granaatappel, pruim, bes, … .  Als je je suikerverslaving onder controle wil krijgen kan je best niet te veel fruit eten. Wil je graag een zoete toets? Dan kan je wel best wat fruit toevoegen ipv een dressing met honing te maken. Exotische varianten: gebakken appel met kaneel, gebakken ananas met koriander.
  6. Eiwitten: hierbij heb je de keuze uit eieren, kaas (feta, geiten- of schapenkaas), vis (gerookte zalm, makreel) of vlees (kip, spekblokjes, worst, gerookte ham, rosbief). Pittige varianten: kip met Thaise curry, kip met honing en chilipeper.
  7. Dressing: aangezien de rest van de salade al veel smaak heeft kan je als gewone basis wat zout en olijfolie/avocado-olie/notenolie toevoegen. Hou je toch liever van een pittige dressing dan kan je gaan experimenteren met mosterd, honing, citroen of balsamicoazijn. Probeer zelf de hoeveelheden uit naar je eigen smaak. 
Mix alles samen in een kom en je hebt een lekkere, gezonde lunch. Snel klaar en ook makkelijk op voorhand te maken. De combinatie van fris, zuur, knapperig, zoet, hartig, en zacht zorgt ervoor dat je salade nooit saai wordt! Je kan eindeloos combineren en variëren. Kies wel zo veel mogelijk voor bewust gezonde ingrediënten, zoals biogroenten en -fruit, grasgevoerd vlees en eieren en wildgevangen vis.
 
Hopelijk kunnen deze tips je inspireren om zelf aan de slag te gaan! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *