Cold turkey

ColdTurkey-279x300


Na een lange werkdag, eten gemaakt, zoon in bed, opgeruimd, ploffen we in de zetel om nog wat op internet te surfen. Plots begint mijn man een artikel over suiker voor te lezen. 

De meest verontrustende feiten waren dat:

  • suiker (niet vet) de oorzaak is van diabetes type 2, hart-en vaatziekten, overgewicht en bijziendheid. 
  • dit al sinds de jaren 50 bewezen is, maar dat de resultaten en publicatie tegengehouden worden door de voedingsindustrie. 
  • we veel te veel fructose binnen krijgen, wat ervoor zorgt dat onze cellen ongevoelig voor insuline worden.
  • de voedingsindustrie bijna overal suiker aan toegevoegd en zelfs extra aan voeding voor kinderen, om hen al van jongs af aan verslaafd te maken. Grote boosdoeners zijn: frisdrank, snoep, koeken, ontbijtgranen, zuivel met vruchtensmaak en ijs.

De conclusie was dat we beter terug naar de basis zouden gaan, zonder suiker, granen of industrieel bewerkte toevoegingen of bereidingen. 

Toen hij klaar was met lezen waren we zodanig geschrokken dat we niet lang getwijfeld hebben om onze eetgewoonten serieus aan te pakken. Dit onder het motto: “We zouden onze kinderen graag zien opgroeien”.

Voor ons betekende dat: geen brood, pasta, ice tea of kant-en-klare lasagna meer. Wel heel drastisch denk je nu? Voor de 2 bourgondiërs die we zijn, inderdaad niet evident. En zeker niet voor een sugar addict als mezelf. Vroeger zag mijn gemiddelde dag er als volgt uit:

  • ontbijt: een pakje dinokoeken met een alpro soja choco of ontbijtyoghurt 
  • tussendoortje: een leo of wafel
  • lunch: broodje of warme maaltijd, soms met ice tea  
  • 4-uurtje: pudding of chocomousse 
  • diner: warme maaltijd met vaak nog een ice tea (of soms 2)

Voor ons was de beste manier om aan dit avontuur te beginnen, direct ‘cold turkey’ te gaan. Suiker is namelijk even verslavend als alcohol, sigaretten of drugs. 1 keer proeven is genoeg om verslaafd te worden, maar je hebt wel 4 weken nodig om terug af te kicken. Ons doel was dus om dit zeker een maand vol te houden.

Diezelfde avond zijn we onze keukenkasten ingedoken om etiketten te analyseren en ingrediëntenlijsten te ontcijferen. We hebben letterlijk alle producten die granen, toegevoegde suikers of overbodige en schadelijke ingrediënten bevatten in een doos gestoken voor in het geval we het niet zouden volhouden. Dus weg: nutella, corn flakes, koekjes, chips, pastasauzen, bouillonblokjes, yoghurt, ice tea, … . Resultaat was dat onze kasten en frigo bijna leeg waren. Hoog tijd dus om opnieuw gezond te leren shoppen 🙂 !

In de volgende blogposts kan je lezen hoe het ons die eerste maand verging en wat het verbluffende resultaat was… 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *