Gezond eten op reis, hoe doe je dat?

IMG_6595
IMG_20170816_103946295_HDR
Screenshot_20170831-191919
IMG_20170831_230952_408

Griekenland, azuurblauwe zee, eindeloze gouden stranden, heerlijke mediterraanse keuken. Het ideale vakantieland. Mijn man zijn roots liggen daar, dus onze vakantiebestemming is meestal snel gekozen ;-). We wilden graag een keer met de auto gaan, door ex-Joegoslavië nog wel en met 2 kleine kinderen. Het werd ons door de meesten afgeraden. Te lang onderweg, te vermoeiend, te ver, te gevaarlijk. En toch hebben we het gedaan. Omdat we me onze eigen ogen wilden zien of dat allemaal wel zo was.

 

IMG_20170814_200906208
textgram_1504211025
IMG_20170815_234024913
textgram_1504211201
textgram_1504211598
IMG_20170823_172603353

Dat het ver was, daar konden we niet omheen. Het werd een rit van 2385 km van Hasselt naar Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Servië, Bulgarije tot in het meest oostelijke puntje van het Griekse vasteland. Ja, het was lang in de auto zitten. Ja, het was ver, maar het is zeker voor herhaling vatbaar! Het was leuk en avontuurlijk, zo met ons 4-tjes in de auto. De kinderen hebben hun ogen uitgekeken onderweg. We zijn mooie steden tegengekomen en gastvrije mensen. De vooroordelen over ex-Joegoslavië zijn echt onterecht. We hebben er ons op geen enkel moment onveilig gevoeld en iedereen was heel vriendelijk. Belgrado en Sofia hebben zelfs een diepe indruk nagelaten. Doordat je met de auto gaat zie je plekken die je in het vliegtuig niet ziet en ga en sta je waar je wil. Zo zagen we een prachtige zonsopgang in Slovenië, indrukwekkende bergen in Servië en eindeloze zonnebloemvelden in Bulgarije.  

 

IMG_20170216_193300379
IMG_20170815_044646046
IMG_20170430_124321546
IMG_20170626_055930961

Om de reis goed te doorstaan hadden we een uitgebreide picknick meegenomen, met voor elk wat wils:

  • Gekookte eitjes en eiermuffins
  • Groenten: wortelreepjes, avocado’s, komkommers, kerstomaatjes, olijven
  • Fruit: appel, blauwe bessen, meloen
  • Vlees: gehaktballetjes, krokant gebakken parmaham
  • Noten: cashews, amandelen, pistachen
  • Feta
  • Muffins van amandel- en kokosmeel
  • Gezonde snoepjes van Yoyo Bear en Nakd
  • Glutenvrije crackers van Le pain des fleurs
  • En natuurlijk onze homemade granola met kokosyoghurt van Abbot Kinney’s

In de meeste tankstations of wegrestaurants vind je enkel broodjes en klassieke tussendoortjes, maar heel af en toe kom je toch een Paleo reep tegen (zie foto). Deze vonden we in een tankstation in Oostenrijk.

 

IMG_20170820_183618880
IMG_20170816_172745440
IMG_20170818_204407577
IMG_20170826_140238302

Als je de gefrituurde dingen en het brood weglaat, is de Griekse keuken eigenlijk gewoonweg Paleo. Veel groenten en fruit, vlees en vis en gezonde vetten uit olijfolie en noten. Op het menu stonden dus verse salades met gegrilde octopus of sardientjes, souvlakia van kip of gehaktballetjes van lamsvlees. De klassieke gyros met friet (zonder broodje) mocht af en toe ook niet ontbreken, het was tenslotte vakantie ;-). In vergelijking met thuis hebben we best wel veel zuivel gegeten: feta, tzatziki en yoghurt. Thuis krijg ik al snel last van darmklachten en acne en dat was hier niet het geval. Ook weer een teken dat de Griekse zuivel minder schadelijke toevoegingen bevat en ze gebruiken ook veel meer zuivel van geit en schaap. Ook ijsjes werden af en toe gegeten. We kozen dan wel voor ijs gemaakt van buffelmelk van Bufala Gelato en met 70 % chocolade, dus veel minder suiker dan in een gewoon ijsje.

 

IMG_20170818_101727_805
IMG_20170820_092614826
IMG_20170822_105532_122

Doordat we op roadtrip waren en niks op voorhand geboekt hadden, hebben we een aantal dagen zelf ons ontbijt voorzien en een aantal dagen ontbijtbuffet gehad op hotel. Even een bakker binnenstappen om een brood te kopen, zullen we niet meer doen ;-). Een potje volle Griekse yoghurt met onze homemade granola was het waardige alternatief. En ook op hotel is er meestal in het ontbijtbuffet zoveel keuze, dat je ook een gezond Paleo ontbijt kan samenstellen. Eitjes, gerookte zalm, meloen, feta, gebakken champigonnen, fruitsla en spek. Het zorgde telkens voor een goed begin van de dag.

 

IMG_20170823_004431_100
IMG_20170823_004431_097

Ook het soort verblijf kan een gezonde levensstijl promoten of helemaal ondermijnen. Lees hier waarom all-in vakanties niet zo’n goed idee zijn als je je gezonde levensstijl wil onderhouden. Ons hotel had niet enkel een uitstekend ontbijt, maar ook natuurlijke verzorgingsproducten van Korres. Op en top Griekse natuurproducten die perfect in een Paleo levensstijl passen.

IMG_20170826_144254776
IMG_20170830_092050260
IMG_20170826_144312486
IMG_20170915_174420_198

We hebben er ook een aantal interessante producten gevonden, zoals boter van geiten- en schapenmelk, chalva enkel op basis van sesam en honing en lokale berghoning. Andere producten die je zeker moet meenemen uit Griekenland zijn lokale olijfolie en kruiden.

 

In totaal hebben we meer dan 5000 km afgelegd en we staan nu al te popelen om volgend jaar terug te gaan :-). 

 

Welke tips heb jij nog om ook op vakantie jouw gezonde levensstijl te onderhouden? 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *