Suiker, wolf in schaapskleren

media_xll_8489724


De meeste mensen denken bij het woord ‘suiker’ aan dat witte spul waarmee je bakt of de klontjes die je in je koffie doet. Maar wist je dat er in heel veel producten, waarvan je het niet verwacht, toegevoegde suiker zit? Denk dan aan bouillonblokjes, chips, sauzen, drinkyoghurt, oploskoffie, beschuiten, brood, broodbeleg, soep in blik, knakworstjes en ga zo maar verder. Met toegevoegde suiker wordt de suiker bedoeld die extra aan een product wordt toegevoegd en eigenlijk geen enkel nut heeft. Dus niet de suiker of koolhydraten die van nature aanwezig zijn in groenten, fruit, granen of noten.
Om te verbergen dat er toegevoegde suikers in producten zitten, zetten voedingsproducenten niet gewoon ‘suiker’ op de ingrediëntenlijst, maar wel één van de tientallen andere benamingen. Zo lijkt het alsof er  geen of weinig suiker in een product zit, maar in werkelijkheid bevat het genoeg om ons verslaafd te houden. Op die manier blijven we het product opnieuw kopen.  Hier volgt een overzicht van andere benamingen van suiker:

 

ahornsiroop / agavesiroop / appelstroop / basterdsuiker / bietsuiker / blackstrapmolasse / bruine suiker / caramel / dadelstroop / dextrine / dextrose / diksap / disaccharide / druivensuiker / esdoornsiroop / fructose / galactose / geleisuiker / gerstemoutstroop / glucose / glucosestroop / honing / invertsuiker / kandijsuiker / kokosbloesemsuiker / kristalsuiker / lactose / maïsstroop / maltodextrine / maltose / melasse / melksuiker / monosaccharide / moutsuiker / palmsuiker / poedersuiker / polydextrose / polysaccharide / ribose / rietsuiker / rijstmoutstroop / saccharose / schenkstroop / siroop / stroop / sucrose / tafelsuiker / tarwestroop / vanillesuiker

Verschillende benamingen van suiker

Ingrediënten staan in dalende volgorde van hoeveelheid vermeld. Als suiker bij de eerste 3 ingrediënten staat wil het zeggen dat het product voornamelijk uit suiker bestaat en dat je als consument sneller geneigd bent om het product te laten liggen. Door verschillende benamingen voor suiker te gebruiken, zoals in bovenstaand voorbeeld, omzeilen de producten dit gegeven en kunnen ze evenveel suiker toevoegen zonder dat de klant een duidelijk overzicht heeft. In Amerika hebben ze zopas een nieuwe voedingswaardetabel gelanceerd, waarop ook de toegevoegde suikers vermeld staan. Hopelijk wordt dit ook snel ingevoerd in Europa!

Telkens als je suiker eet, krijgt je bloedsuikerspiegel een sterke stijgingspiek, kort daarna gevolgd door een sterke daling van je bloedsuiker. Van deze pieken en dalen word je moe en futloos. Je hersenen krijgen een ‘suikerprikkel’, omdat ze je bloedsuiker weer omhoog willen krijgen. Hierdoor krijg je zin in zoet en herhaalt het hele verhaal zich opnieuw.

tbb_bloedsuikerspiegel

De ideale bloedsuikerspiegel is stabiel, zonder grote pieken en dalen. Dit kan je verkrijgen door eerst af te kicken van je suikerverslaving en vervolgens enkel nog voedingsmiddelen te eten die je suikerspiegel matig doen pieken.

Het is makkelijker om volledig suikervrij te gaan, dan om enkel je suikerverbruik te minderen. Ook al eet je minder suiker, het suikerverlangen (of suikerverslaving) blijft in stand gehouden. Hierdoor moet je iedere keer opboksen tegen de ‘zin in zoet’. 

Wil je graag van je suikerverslaving verlost geraken? Wil je verlost raken van je vermoeidheid en tonnen levenslust en energie in de plaats krijgen?  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *