Wat is CrossFit?

wicf


Bij een gezonde levensstijl hoort ook een bewuste manier van bewegen. Crossfit is hier een ideaal voorbeeld van.  Het is een kracht- en conditieprogramma dat verschillende stijlen samenbrengt in één training. De combinatie van gymnastiek, atletiek, kettlebell training, olympisch gewichtheffen, powerlifting en allerlei vormen van duurtraining zorgen voor een leuke afwisseling. De trainingen zijn relatief kort, intensief en leveren snel resultaat op. Er wordt getraind met samengestelde, totale bewegingen die de kans op blessures enorm doen dalen! 

De filosofie achter CrossFit is VARIATIE. Specialisatie zorgt voor een eenzijdige fysieke ontwikkeling en wordt vroeg of laat afgestraft door routine en verveling. Het oefenprogramma (de ‘workout’) is elke dag/week anders, maar altijd intensief. Die intensiteit versterkt zowel je fysieke conditie als je mentale veerkracht. Er wordt gewerkt rond 10 fysieke eigenschappen: 

1. Cardiovasculair en respiratoir uithoudingsvermogen
2. Energieverbruik
3. Kracht
4. Flexibiliteit
5. Power
6. Snelheid
7. Coördinatie
8. Behendigheid
9. Balans
10. Nauwkeurigheid

Een andere sterkte van CrossFit zit hem in het gezamenlijk trainen in groep. Hierdoor is de ervaring veel leuker en geeft het je een extra uitdaging. Je traint met en tegen elkaar met een beetje competitie, waardoor er een ongezien sociaal aspect ontstaat wat je in de hedendaagse fitnesscentra niet tegenkomt. Er staan ook bijna geen vaste apparaten zoals bij een ‘gewoon’ fitnesscentrum. Gedurende de training wordt er gebruikgemaakt van halters, kettlebells, tractorbanden, zandzakken, touwen, pull up bars, maar in de eerste plaats wordt er gewerkt met je eigen lichaamsgewicht. De oefeningen bestaan voornamelijk uit natuurlijke lichaamsbewegingen zoals duwen, (op)trekken, stoten, werpen, tillen, springen, klimmen en rennen. 

Je hoeft niet superfit te zijn om te starten met CrossFit! Het doel is om ongeacht leeftijd, beroep of fysieke gesteldheid, zo snel mogelijk fit en gezond te worden.

Mijn man is er het levende bewijs van. Na 2 maanden had hij al een sixpack ;-), begonnen zijn hemden te spannen aan de mouwen en heeft zijn mentale gezondheid een enorme boost gekregen. Ik hou jullie op de hoogte, want binnenkort ga ik het zelf ook proberen. Spannend :-)!  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *