VOEDING

dbyssm3n-1375410138

 


 

Iedereen vult de definitie “gezonde voeding” anders in. Voor de één betekent dit enkel rauwkost of veel granen, voor de ander weinig vet of geen vlees meer eten.

Tegenwoordig zijn er 101 diëten die je kan volgen. Ik hou trouwens niet van het woord “dieet” omdat dit teveel met afslanken wordt geassocieerd. Ik gebruik liever “voedingspatroon“.

Om te kunnen veranderen van voedingspatroon moet je een klik in je hoofd maken. Er moet een waardevol doel zijn waarvoor je het wil doen. Bijvoorbeeld: een gezonder en energieker leven, liever geen diabetes op je 40ste, oud worden zonder de typische kwaaltjes, … . Gewicht verliezen hoort daar eigenlijk niet bij. Het is de bedoeling dat je je nieuwe voedingspatroon als “normaal” gaat beschouwen. Als je gezonder gaat eten met minder toegevoegde suikers, zal je trouwens vanzelf gewicht verliezen.

Als de klik in je hoofd éénmaal gemaakt is zal je automatisch ook van levensstijl veranderen. Dit zal jouw denken en doen volledig beïnvloeden.

Gezonde voeding draait niet enkel om het mijden van snoep en suiker, maar om het bewust omgaan met wat je eet. Geef je lichaam wat het nodig heeft!

A calorie is not a calorie! – Prof. Dr. Robert Lustig 

Dit is een veelgemaakte fout. 200 kcal uit een snickers geven niet dezelfde energie en voedingswaarde als 200 kcal uit een banaan. De snickers bevat voornamelijk suiker en verzadigde vetten, terwijl de banaan naast natuurlijke suikers ook nog vezels, eiwitten, vitaminen en mineralen bevat. Je lichaam heeft dus veel meer aan een banaan als tussendoortje.

Het maakt niet uit of je paleo, primal, Mediterraans, slow of low carb eet, zolang je je er maar goed bij voelt. Het ideale voedingspatroon bestaat niet. Iedere mens is uniek en heeft andere noden. De ene krijgt een opgeblazen gevoel van zuivel, de andere van ajuinen en bonen. Het is dus een kwestie van uit te zoeken wat voor jou het best werkt. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *