Ik eet gezond en toch val ik niet af. Hoe komt dit?


Je bent gezonder gaan eten omdat je vond dat het zo niet verder kon of omdat je bepaalde gezondheidsklachten had of omdat je stiekem toch wat kilootjes kwijt wou? Je hebt je dagelijkse boterham bij het ontbijt vervangen door volle yoghurt met granola en vers fruit. Je drinkt geen cola light meer maar enkel nog biologisch appelsap. Vroeger at je een snickers als tussendoortje, nu een noten- en vruchtenreep. Het broodje ‘gezond’ heb je vervangen door een quinoasalade en de gewone aardappelen bij het avondeten door zoete aardappelen. Je gaat niet meer naar de bakker voor een taartje, maar maakt wel wekelijks zelf een cake of muffins van amandel- of kokosmeel, gezoet met kokosbloesemsuiker.

(meer…)

Gehaktballetjes met verborgen groenten

 


 

De meeste kinderen lusten wel een lekker geballetje, maar voor groenten halen ze vaak hun neus op. Door wat verborgen groentjes aan de gehaktballetjes toe te voegen kan je zorgen dat je kinderen wat extra groenten binnenkrijgen. Spinazie, boerenkool en kruiden zoals peterselie, basilicum en munt zijn hier uitermate voor geschikt. En ze geven een extra toets aan een gewone gehaktbal ;-). Ook lekker op de BBQ of als aperitiefhapje.

 

Recept Afdrukken
Gehaktballetjes met verborgen groenten
Maaltijd Aperitief, BBQ
Prep Tijd 10 min.
Kook Tijd 15 min.
Porties
pers.
Ingrediënten
Maaltijd Aperitief, BBQ
Prep Tijd 10 min.
Kook Tijd 15 min.
Porties
pers.
Ingrediënten
Instructies
  1. Verhit de kokosolie of ghee in een pan.
  2. Hak de uien, spinazie, munt en peterselie fijn in een blender of hakmolen.
  3. Voeg vervolgens alle ingrediënten samen in een kom en meng goed met de hand (latex handschoenen).
  4. Draai balletjes met je handen en laat ze enkele minuten bakken tot ze mooi bruin en gaar zijn.
Deel dit Recept

Tzatziki (Griekse komkommer-yoghurt dip)


Deze frisse komkommer-yoghurt dip of tzatziki is een klassieker uit de Griekse keuken en past perfect bij BBQ en zomerse salades. Als yoghurt ga ik voor een volle Griekse schapenyoghurt, maar je kan er ook een paleo of veganistische versie van maken door er kokosyoghurt bij te doen. 

Recept Afdrukken
Tzatziki (Griekse komkommer-yoghurt dip)
Maaltijd Aperitief, Bijgerecht
Prep Tijd 15 min.
Porties
pers.
Ingrediënten
Maaltijd Aperitief, Bijgerecht
Prep Tijd 15 min.
Porties
pers.
Ingrediënten
Instructies
  1. Rasp de komkommer met schil tot fijne sliertjes, voeg wat zout toe en laat uitlekken in een kaasdoek of zeef. Uitlekken gaat sneller door de komkommer uit te knijpen.
  2. Voeg de komkommer na het uitlekken toe aan de yoghurt, samen met de geperste look, zout, peper en een scheutje olijfolie.
  3. Meng goed.
Deel dit Recept

Waterkefir on the rocks

 

IMG_20170525_183516218
319x268
kefir-water-116

 

Waterkefir is een probiotisch drankje dat gemaakt wordt door een aantal kolonies van bacteriën en gisten die via symbiose samenwonen in waterkefirkorrels. Om waterkefir te maken geef je de beestjes wat suiker om te fermenteren, gedroogd fruit, uiteraard water en laat je dit 2 dagen in een afgesloten pot staan. Hierna heb je een heerlijk sprankelend drankje dat smaakt als een cocktail, maar zonder de overmaat aan alcohol en suiker. De toegevoegde suiker wordt namelijk opgebruikt door de beestjes. Tijdens het fermentatieproces kan er wel een beetje alcohol geproduceerd worden en dat proef je soms wel. Dit zou maximum 0,5 % zijn. Na bereiding bevat de waterkefir vitamine B1, B2, B6, B12, C, D en H. Het bevat ook mineralen en essentiële aminozuren zoals tryptofaan. Doordat je een aantal van de bacteriën en gisten mee opdrinkt heeft dit drankje ook nog eens een ondersteunend effect op je darmflora. Alleen maar voordelen dus! 

Door dit drankje wat op te vrolijken met verse munt, citroen of limoen en enkele druppels angostura bitters kan je er de perfecte mocktail van maken. 

 

Recept Afdrukken
Waterkefir on the rocks
Maaltijd Aperitief
Prep Tijd 5 min.
Porties
Ingrediënten
Maaltijd Aperitief
Prep Tijd 5 min.
Porties
Ingrediënten
Instructies
  1. Doe de waterkefir met de ijsblokjes in een mooi glas. Voeg naar wens verse munt en een schijfje citroen of limoen toe. Voeg op het einde enkele druppels Angostura bitters toe. Deze zullen op het oppervlak blijven drijven. Versier met een rietje en/of fruitspiesje.
Deel dit Recept